Hydroelektrárna v PoděbradechElektrárna v Poděbradech byla zbudována na Labi u regulovatelného zdvihacího jezu. Stojí na 67,123 říčním kilometru, měřeno od soutoku, jižně od náměstí Anežky České a naproti poděbradskému zámku. Dnes se již používá údaj měření od ústí řeky do moře a to je do Poděbrad 904,573 km. Důvodem pro stavbu nového, pohyblivého jezu a vodní elektrárny byly špatné odtokové poměry ve starém řečišti Labe v Poděbradech, způsobené malou průtočnou kapacitou říčního koryta, pevným jezem v úžině u zámku, a také nepříznivými směrovými poměry, které byly příčinou častých záplav v převážné části města i trvalého podmáčení okolních pozemků. Proto Ředitelství vodních cest se sídlem ve Vídni v r.1906 pověřilo svého radu ing. E. Zimmlera, aby osobní pochůzkou místa, navrhl úpravu Labe u Poděbrad. V roce 1914 došlo k doplnění tohoto projektu, který zahrnoval úpravu Labe v přilehlé městské části, včetně nového jezu a dalších objektů. Dalším důvodem bylo splavnění Labe i při malé vodě. Původně teklo Labe v místě plavební komory a Skupice, a přímo obtékalo zámek. Nový jez, který byl stavěn na zelené louce, je umístěn v levobřežním průkopu koryta Labe a zakládán na poloskalním podloží – slínovcích /opuka/. Vodní elektrárna, situovaná v levém břehu mimo říční koryto, byla vzhledem k výskytu tekoucích písků ve stavební jámě zakládána na betonových pilířích až 8 m vysokých. Plavební komora byla navržena v původním korytě. Od jezu ji dělí vzniklý ostrov šířky až 40 m. Na její stavbu navazovalo další vodohospodářské řešení úpravou vyústění části Skupice se dvěma mosty. Architektonickou podobu celého vodního díla vytvořil známý architekt A. Engel ( tvůrce dalších známých staveb, např. Podolská vodárna v Praze, dejvický kulaťák). Stavba jezu byla zahájena v roce 1914 a skončila v roce 1916. Stavba elektrárny začala v roce 1916,a byla ukončena v roce 1919 a oba objekty byly zprovozněny v následujícím roce. Tím byla umožněna dostavba plavební komory a její uvedení do provozu v roce 1924. Na stavbě celého vodního díla se z velké části podíleli italští zajatci, internovaní v zajateckém táboře v Milovicích. Vodní elektrárnu si nechala postavit firma ESSO - Elektrárenský svaz středolabských okresů v Kolíně, která využila nového jezu s příznivým spádem. Vodní elektrárna je průtočná, se spádem 2,70 m. Jsou zde instalovány 4 vertikální Francisovy turbíny vyrobené firmou Josefa Prokopa synové z Pardubic. Náhon je zakončen betonovou spirálovou kašnou, hltnost turbíny je 15 m3/s. Při spádu 2,60 m je výkon 200 kW . Výkon od vertikální turbíny převádí převodovka na horizontální synchronní generátor. Převodovka, vyrobená firmou Škoda-Plzeň, má šípové zuby ( citroen ) a poměr převodu je i = 5. Synchonní generátor o 250 ot/min, výkon 325 kVA a napětí 3 kV. Na společné hřídeli je umístěn kompaundní budič, obojí vyrobeno firmou F. Křižík. Při stavbě elektrárny se zde zkoušela jedna z prvních Kaplanových turbín, vyrobených firmou I.Storek, Brno. ( I.Storek sponzoroval Kaplanův vývoj turbín ). Po úpravách byla nainstalována v elektrárně Nymburk, kde je provozována do současnosti, i tato elektrárna, která je o 4 roky mladší, patřila firmě ESSO. Budovu podle návrhu poděbradského rodáka architekta Engela pozdější rektor ČVUT. Ten v roce 1913 navrhl stavbu v novoklasicistním stylu, u které se silně uplatnily též prvky kubistického tvarosloví. Levobřežní hydroelektrárna, stojící mimo původní říční koryto, se přitom dělí na dvě budovy – strojovnu a manipulační budovu, kde byly umístěny rozvaděče, transformátor a další potřebná provozní zařízení. Na střeše manipulační budovy je vysoká osmiboká věž, ze které vedlo vedení 15 kV na tři strany a je protiváhou věže poděbradského zámku. Budovy mají Engelův charakteristický rukopis s výraznou tektonikou a dekorem. SoučasnostHydroelektrárna se zdymadlem nadále slouží i po téměř sto letech provozu. Současným provozovatelem elektrárny je společnost 1. elektrárenská s.r.o. České Budějovice, zatímco plavební komoru vlastní státní podnik Povodí Labe. Původní most pro pěší, zbouraný v 70. letech, nahradila nová lávka pro pěší a cyklisty, postavená v roce 2002. Lávka má kruhovou rampu na levém břehu, 13 polí a délku 122 metrů. Hlavní pole přes plavební kanál o rozpětí 31 m je částečně předepjaté. Lávku podpírá ocelové vzpěradlo. Lávka slouží nejen lázeňským hostům a obyvatelům města při cestě k městským jezerům, ale spojuje též cyklotrasu č. 0019 (Poděbrady – Nymburk) s cyklotrasou č. 24 (Vysoká nad Labem – Mělník). Lávka získala ocenění Titul vynikající betonová konstrukce v kategorii Tunely a ostatní inženýrské stavby a Mostní dílo roku 2002 v kategorii I. |